سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روزجهانی مسجد؛تخریب تفکر مسجد - وبلاگ به دوش

روزجهانی مسجد؛تخریب تفکر مسجد

سه شنبه 86 مرداد 30 ساعت 3:11 عصر
در جریان سی امین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که از هفتم تا نهم خرداد ماه سال 1382 در تهران برگزار شد،تصویب شد که از 21 آگوست هر سال، که مصادف با خاطره به آتش کشیدن مسجد الاقصی توسط یک تندروی صهیونیست است، به مدت یک هفته، "هفته جهانی مساجد" اعلام شد.
در 21 آگوست 1969 میلادی فردی به نام "دنیس مایکل روهان" مسجدالاقصی را به آتش کشید. گرچه اسراییلی ها اعلام داشتند که این فرد استرالیایی یک مسیحی دیوانه بود اما برخی منابع معتبر نیز بر این عقیده هستند که وی یک یهودی توریست بود و از لحاظ سلامت عقلی نیز هیچ مشکلی نداشت.
همچنین آثار حریق دلالت بر آن دارد که اشخاص دیگری روهان را در آتش زدن این مسجد از خارج آن و از یکی از پنجره ‌های مشرف به باب ‌المغاربه (که اسراییلیها آن را منهدم کردند) هدایت و کمک کردند.در این آتش‌ سوزی منبر صلاح ‌الدین ایوبی، مسجدعمر، محراب ذکریا، مقام الاربعین، سه رواق ممتد از جنوب به شمال با ستون ها و ایوان ها و تزیینات سقفی بر سطح مسجد فرو ریخت. دو ستون اصلی که گنبد روی آن استوار بود و اجزایی از گنبد داخلی که مزین بود محراب و دیوارهای جنوبی، پوشش مرمری و 48 پنجره گچی، شیشه‌های رنگی و فرش ها، سوره اسراء که با کاشی های معرق و تذهیب شده نوشته شده بود و از بالای محراب به سوی شرق امتداد داشت و بسیاری از تزیینات و آیات قرآنی طی این آتش‌ سوزی از بین رفت.
21 آگوست مصادف با سی ام مرداد است سالروز حمله عمال رضاخان به مسجد گوهرشاد مشهد نیز هست.نظام دیکتاتوری رضاخان بر این باور بود که با ایجاد مجموعه تحولات مورد نظر خود به اجبار، ملت ایران را از فرهنگ اسلامی جدا می‌کند. پس از موضع‌گیری‌های گسترده روحانیان علیه «اصلاحات رضاخانی»، شیخ غلامرضا طبسی، شیخ شمس نیشابوری و آیت‌الله قمی در مشهد توسط قزاقان دستگیر و روانه زندان شدند.
با این‌گونه دستگیری‌ها روند اعتراضات علیه رژیم رضاخان گسترش یافت و گروه‌های مختلف مردم مشهد در مسجد گوهرشاد و صحن حرم مطهر امام رضا(ع) تحصن و تجمع کردند.
در سحرگاه روز 30 مرداد سال 1314، توپ‌های سنگین روبروی مسجد گوهرشاد شروع به غرش کردند و حرم پاک امام هشتم (ع)را هدف قرار دادند. عمال رضاخان دراین تهاجم وحشیانه علاوه بر تخریب بخشی از حرم، بیش از دو هزار تا پنج هزار تن از مردم پناهنده درحرم را به خاک و خون کشیدند.
در آستانه هفته مسجد رسانه های غربی نیز بی کار ننشستند و به بایکوت اسلام و مسجد به عنوان پرچم اسلام پرداختند،به عنوان مثال سایت بی بی سی هفته جاری را "هفته لندن" نام گذاری کرده و قصد دارد جنبه های مختلف زندگی در لندن را بررسی کند و به این طریق از نشر اخبار مسجد جلوگیری کند،این در حالی است که در چند روز گذشته مساجد امریکا روزهایی پر از نگرانی و دلهره را تجربه کردند؛نیمه شب یکشنبه دو نفر با باز کردن یکی از پنجره های مسجدی در راجرز پارک در منطقه شیکاگو وارد این مسجد شدند و دیوارهای این مسجد را با اسپری رنگ، مملو از شعارها و آرمهای گروههای کانگستری غیرقانونی کردند.
شنبه شب گذشته نیز مسجدی در شهر "آنتیوچ" ایالت کالیفرنیا به تلی از خاک تبدیل شده است ،دو روز قبل از وقوع آتش سوزی نیز شخصی پنجره ساختمان را شکسته و قصد ورود به ساختمان را داشته که موفق نشده است.این مسجد پیش ازاین نیز در ماه ژوئن مورد سوء قصد قرار گرفته بود،این فرد با نوشتن شعارهایی بر دیوار های مسجد و دیوار های اطراف نفرت خود را از مسجد نشان داده بود.این در حالی است که به گزارش پلیش شهر آنتیوچ این مسجد بهترین همسایه برای خانواده های اطراف است.
این اقدامات و اقدامات مشابه به خاطر ساختمان مسجد نیست بلکه مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که حضور در مسجد فراهم می آورد. و اینست که دشمنان مسلمانان را به خشم آورده است و وادار به چنین کارهایی می کند.
پیامبر گرامی اسلام (ص) پایه گذار اولین مسجد است . او مکانی را پایه گذاری نمود که علاوه بر عهده دار بودن نقش روحانی و معنوی، کانون فعالیت های اجتماعی مسلمانان نیز به شمار می رفت. و به همین دلیل مسجد در طول تاریخ اسلام از ویژگی برجسته ای برخوردار بود. در گذشته همه امور مسلمین در ابعاد مختلف، از جمله عقاید و فعالیت های فرهنگی، عبادی، سیاسی و اقتصادی، در مساجد انجام می شد .
هفته مسجد از سی مرداد آغاز می شود و تا 4 شهریور ادامه دارد،برای هر یک از روزهای این هفته عنوانی خاص انتخاب شده است .30 امرداد ماه که سالروز به آتش کشیدن مسجد الاقصی است ، روز مسجد الاقصی و فلسطین ، 31 امرداد مسجد و ایثارگران ائمه جماعات ، اول شهریور روز مسجد و هویت زن مسلمان، 2 شهریور دولت؛ خیرین و معماری مساجد، 3 شهریور فعالان مساجد (ائمه مساجد، امناء، خدام و بسیج) و چهارم شهریور ماه نیز مسجد؛ جوانان و تولید علم نام گرفته است .

نوشته شده توسط : حسن قاسم زاده

نظرات دیگران [ نظر]



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ستاره سهیل(اپیزود دوم)
[عناوین آرشیوشده]