سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ماست مالی بی بی سی - وبلاگ به دوش

ماست مالی بی بی سی

چهارشنبه 86 شهریور 14 ساعت 4:49 عصر

بی بی سی پس از اشتباه خود درباره فرمانده سپاه پاسداران در پی لاپوشانی آن برآمده و توسط خبرنگاران خود در وبلاگ بی بی سی نوشته:

«ماجرای اشتباه بی بی سی فارسی در تنظیم خبر تغییر فرمانده سپاه پاسداران ایران در کوتاه زمانی خود به خبری بدل شد که در جلب توجه رسانه ای چیزی کم از اصل خبر نداشت. بی بی سی فارسی با دهه ها سابقه، در جایی از متن خبر به جای محمدعلی جعفری - که حال فرمانده سپاه شده - به محمد جعفری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اشاره کرده بود.

ما اشتباه کردیم و اعتراف به این اشتباه بی شک اولین قدم برای جلوگیری از تکرار آن است. غرض از نوشتن این چند سطر هم نه توجیه اشتباه که توضیح شرایطی است که این اشتباه در آن رخ داد.

وقتی شنبه شب رسانه های ایرانی حکم رهبر جمهوری اسلامی برای تغییر فرمانده سپاه را منتشر کردند، بی بی سی هم چون دیگر رسانه ها به آن پرداخت. اصل خبر ساده بود. محمدعلی جعفری جانشین یحیی رحیم صفوی شد. آنچه تنظیم خبری ورای این جمله ساده را دشوار می کرد یافتن پیشینه و نکات جنبی برای تکمیل خبر بود. عجبا که از شخصیتی لشکری به این مقام هیچ منبع رسمی اطلاعاتی درخور نداشت. نه شرح حالی در خبرگزاری ها، نه خلاصه سوابقی درپایگاه اینترنتی نداشته سپاه پاسداران.

. اساسا تنظیم خبر در نبود منابع قابل استناد و انتشار آن در زمانی کوتاه شرایط اشتباه کردن را سخت مهیا می کند. در این مورد نه تنها تشابه اسمی که تشابه ظاهری دو نفر - که به نظر تنظیم کنندگان خبر قابل توجه آمده بود - مزید بر علت شد تا آنچه نباید رخ می داد رخ دهد.

دشواری یافتن اطلاعات مطمئن را در این مورد اخیر، نه فقط تهیه کنندگان خبر در بی بی سی فارسی - که از داشتن خبرنگار رسمی از در ایران هم محروم است - که خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز بی شک دریافته اند. چه تا ساعاتی پس از انتشار خبر یا همچنان شرح حالی از فرمانده جدید سپاه پاسداران ایران موجود نبود، یا - بدتر از آن - اگر بود با ارجاع (لینک به خبر - لینک به صفحه ذخیره شده در گوگل ) به همان مطلب به زحمت گردآوری شده بی بی سی فارسی بود، با تکرار همان اشتباه!

ای کاش منابعی هم که ما خبرنگاران - چه در بنگاه خبرپراکنی بی بی سی چه در خبرگزاری رسمی ایران - به طور طبیعی باید اینگونه اطلاعات را از آنها کسب کنیم، تلاشی کرده و به پیش گیری از این اشتباهات کمک کنند.»

حالا خودتان انصاف بدهید این دو عکس که خود بی بی سی گذاشته چقدر شبیه به هم دیگر است؟!

محمد علی و محمد جعفری

تازه بالفرض که درست بگن اگر فقط ده دقیقه اخبار ایران رو گوش می کردن تمام سمت های سردار جعفری دستشون می آمد...خوب دیگه یک دنیاست و یک بنگاه خبرپراکنی بی بی سی لابد هر چی بگه درسته دیگه!!!حالا اگر هم اشتباه شده آدم جایز الخطاست.(در ضمن حواستون باشه معذرت خواهی در کار نیست!)


نوشته شده توسط : حسن قاسم زاده

نظرات دیگران [ نظر]



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ستاره سهیل(اپیزود دوم)
[عناوین آرشیوشده]